Zien of echt zien

Ik zal het nooit vergeten. Ik moest bij de juffrouw komen om te babbelen over wat er aan de hand is met mij in de klas. Maar nog voordat het gesprek goed en wel op gang was, begon zij werkjes na te kijken.

.

Op dat moment voelde ik mij heel verdrietig worden, zag de juffrouw dan niet wat er aan de hand was? Ben ik dan niet belangrijk genoeg om een gesprekje mee aan te gaan? Vanaf dat moment zakte mijn zelfvertrouwen alleen maar verder weg, ik veranderde van vrolijk en enthousiast naar teruggetrokken, niets meer durven zeggen en ik voelde mij niet gezien.

.

Zo leerde ik dus al jong hoe belangrijk het is om ECHT gezien te worden. En vooral hoe vernietigend het is voor je zelfvertrouwen als je niet wordt gezien.

.

En eerlijk is eerlijk hoe makkelijk gebeurt dit. Ga maar voor jezelf na als ouder. Die momenten waarop je eigenlijk met je gedachten ergens anders bent als je een gesprekje voert met je kind. Omdat je te veel ballen in de lucht hebt te houden. Of omdat het eigenlijk even niet goed uitkomt maar dit niet aangeeft, waardoor je het gesprekje toch met je kind aangaat.

.

Maar dit kan anders, zo is het al een eerste stap om elke dag even een kort moment met je kind te plannen waarop jullie bijvoorbeeld als gezin, maar dit kan ook heel goed 1 op 1, even echt tijd te nemen voor elkaar. Bij ons gebeurd dit tijdens het avond eten aan tafel. De telefoons gaan even weg en worden niet beantwoord, echt even tijd voor elkaar. Op zulke momenten mag er van alles en wordt er echt naar elkaar geluisterd. Zo kan het gaan over alle dingen die gebeurd zijn maar het kan ook een moment zijn om juist een goed gesprek te voeren.

.

Wat een leuk spel is om met elkaar te spelen is ‘de knuffel afpakken’.

  • Ga tegenover elkaar staan met elk een handpop op de hand.
  • Nu probeer je de handpop van de ander af te pakken maar kijk uit dat jouw eigen handpop niet wordt afgepakt.

Bij dit spel moet je de ander echt zien, en goed opletten wat de volgende stap gaat zijn daarbij leert je kind dat hij er mag zijn.


Veel plezier bij het elkaar echt zien!

Woezel en pip

Ik heb een dochtertje van 2 jaar oud en zij is een enorme fan van Woezel en Pip, het liefst leest ze de hele dag de boekjes en luistert ze naar de liedjes en verhaaltjes uit de tovertuin. Nu zijn er een paar favorieten van haar en die kan ze al op haar manier een beetje meezingen, superleuk om te zien dat zij ergens nog vol voor gaat zonder na te denken wat andere mensen ervan zouden denken.

.

Het liedje “Ik voel me fijn van Dinand Woesthoff”, dat vind ik zelf een heel mooi liedje, hieronder heb ik een paar regels van het liedje neergezet om te lezen. Maar het is nog mooier als je het een keertje luistert op bijvoorbeeld spotify.

.

Oh ik voel me fijn

Zou geen ander willen zijn

Oh ik voel me fijn van binnen

Elke dag maakt mij zo blij

En ik zou wel willen gillen

Ik heb alle dagen pret

Zou het nooit meer anders willen

Maar dat heb ik al gezegd
Bron: Woezel en pip

.

De boodschap die ik hierin hoor, daar ben ik blij mee. Je bent goed zoals je bent en je moet je niet anders voordoen dan je bent. Ik denk dat het op de leeftijd van mijn dochter 2 jaar, het zo ook nog voelt. Ik voel me goed of ik voel niet goed, maar ik bepaal zelf hoe ik mij voel. Wel in de veilige omgeving van papa en mama, waar ik mag zijn wie ik ben.
Ik kijk naar mijn dochter als zij weer eens helemaal in haar dansje opgaat, hoe mooi en puur dat eruit ziet. Het zou zo veel mooier zijn als we allemaal iets meer kind zouden blijven. Dat iedereen nog zo onbevangen kan genieten van het leven, dat alles nog te ontdekken valt en alles staat nog open.

.

Vaak verandert dit als kinderen naar de basisschool gaan, want daar krijgen ze ineens te maken met regels, andere kinderen, andere gewoontes, oudere kinderen en meningen van anderen. En vooral die mening van anderen heeft een ‘steeds’ grotere uitwerking op het gedrag van kinderen. Misschien moet ik me dan maar als een clowntje gaan gedragen in de klas, zodat kinderen om mij gaan lachen, ondanks dat ik daarmee de leerkracht en mijn ouder boos maak omdat zij geen grip meer hierop hebben. Of kinderen worden juist heel stil en teruggetrokken en willen juist niet meer opvallen om zo te verbloemen hoe de resultaten zijn of hoe ze zich voelen.

.

Als ik dan mijn dochter zie, die danst en zingt op haar liedjes van woezel en pip, dan hoop ik zo dat zij zo vrolijk en onbevangen blijft zoals zij nu is. Helaas heb ik daar geen grip op, ik kan haar alleen laten voelen dat het goed is zoals het is. Dat zij goed is zoals zij is. En dat ze vooral lekker zichzelf moet blijven, hoe anderen daar ook over denken. Ik kan haar alleen maar tips en tools geven hoe ze met de mening van andere moet omgaan of hoe zij zich daar niet door moet laten lijden.
En dan hoop ik dat zij zich als zij volwassene het liedje van woezel en pip herinnert en dat zij ergens nog zo vol voor gaat. 

Ontspannen vakantie

Zo zit ik op vakantie bij het zwembad en hoor ik een vader helemaal uit zijn plaat gaan tegen zijn kinderen. Ik schrik daarvan en denk wat kan er zo heftig zijn dat je zo reageert op je kinderen.

.

De frustratie zit zo hoog, hij heeft het over rust, geen gezeik, stilte, zelf spelen en nu even niet.

.

Dit gebeurt vaker, en jij als ouder bent ook vast weleens uit je slof geschoten omdat je al die ballen even niet meer in de lucht kunt houden, omdat je kind onrustig is of omdat het op school niet zo lekker loopt. Het voelt alsof je thuis ook alleen maar scheidsrechter en leerkracht bent in plaats van die leuke ouder die leuke dingen doet met zijn kinderen.

.

Wat nou als ik je een paar kleine tips en een leuke oefening geef waar je meteen mee aan de slag kunt.

  • De eerste tip die ik je als ouder ga geven is tel eens rustig tot 10 voordat je met je kind in gesprek gaat. Je wordt hier zelf rustiger van en je schiet minder snel uit ‘je slof’.
  • Daarnaast is de ademhaling heel belangrijk, adem eens diep en rustig in en adem uit met een ssssss. En herhaal dit een paar keer. Dit is ook leuk om samen met je kind te doen.
    Probeer hierbij te ademen naar je buik.
    Je kunt hierbij denken dat je ‘denkbeeldig’ een ballon op moet blazen, adem in door je neus en uit door je mond.
  • Kijk eens op een dag of gedurende de week naar alle positieven dingen die er gebeuren, en bespreek deze met elkaar. Doordat je meer focus legt op het positieve en dit ook benoemt naar elkaar zul je merken dat je hier een meer ontspannen en rustiger gevoel van krijgt.
  • Een leuke oefening die je met het hele gezin kunt doen, bijvoorbeeld voordat jullie ’s avonds gaan eten.
    Zet een kookwekker (een stille) op 1 minuut. Leg allemaal je handen op de tafel en leg op je handen je hoofd en doe je ogen dicht. Jullie gaan in deze minuut luisteren naar de stilte, wat hoor je allemaal en wat voel je allemaal. Na deze minuut doet iedereen weer langzaam zijn ogen open en vertellen jullie elkaar wat jullie in deze stilte allemaal hebben gehoord. Je zult merken dat dit in het begin lastig is en het voelt een beetje gek. Maar als jullie deze oefening wat vaker herhalen bijvoorbeeld 3 keer in de week voor het avondeten, zul je merken dat het rust geeft en rust brengt bij jezelf maar ook in je gezin.

Geniet van de rustmomentjes!