Ben ik nu mislukt??

Ik bakte gisteren een cake, een nieuw recept van Miljuschka ‘frambozencake’. Deze had ik afgelopen week voorbij zien komen bij haar nieuwe kookprogramma op RTL 4, en dacht die ga ik eens maken.

Nu weten de meeste die mij een beetje kennen dat ik gek ben op bakken! En dat ik graag nieuwe recepten uitprobeer. Dus zo ook vandaag…

Al tijdens het maken van het beslag ging het mis, er klopte iets niet naar mij idee aan het beslag. Vond het er heel vast uitzien en het voelde ook zo. Maar ik had alle stappen netjes doorlopen dus dacht, we gaan het zien.

Na een ruim uur in de oven kwam de cake eruit, en bij het lossen uit het
cakeblik ging het goed en dacht ik toch gelukt, maar niet veel later viel hij helaas uit elkaar.

MAAR HIJ SMAAKT WEL HEEL LEKKER!!


Toen ik merkte dat het beslag niet goed voelde had ik natuurlijk ook kunnen denken ik stop ermee het wordt toch niets meer. Maar nee, ik ging door want was nieuwsgierig naar de smaak omdat hier anijszaad en diepvriesfruit in ging en ik daar nog niet eerder mee had gebakken. En nu is de cake mislukt… ga ik nu nooit meer bakken?? NEE natuurlijk niet, volgende keer ga ik gewoon weer opnieuw beginnen en ook dit recept zal vast nog eens tevoorschijn komen. Maar STOPPEN echt niet… daar vind ik het bakken veel te leuk voor!
En hier maakt het niet uit dat de cake er dan niet zo mooi uitziet. Het proces ernaartoe en de smaak is het belangrijkste.

Kinderen die bij mij in de praktijk komen zeggen ook vaak ik kan het toch niet of ik vind school zo stom want ik ben overal slecht in of ik moet altijd aan de instructietafel zitten dus ik ben dom.

Maar als we dan een aantal weken verder zijn en we veel aan het zelfvertrouwen hebben gewerkt en vooral gekeken waar ze dan allemaal wel goed in zijn. Zie ik iets veranderen. Ze worden zekerder van zichzelf en gaan zien wat er tijdens de rekenles allemaal wel goed gaat, of ze ervaren dat ze wel kunnen lezen alleen ‘nog’ niet op het niveau dat ze eigenlijk zou moeten zijn. Maar is dat erg?? NEE zeker niet…ze proberen het en gaan ervoor. En soms zijn daar kleine stapjes voor nodig.

Denk je nu na het lezen hiervan…ik hoor mijn kind ook vaak zeggen ik kan het toch niet, school is stom of ik ben zeker dom omdat ik altijd aan de instructietafel moet zitten. Neem dan
contact met me op voor een gratis kennismakingsgesprek en dan kijken we samen wat ik voor jullie kan betekenen.

JIJ BENT TE DIK!

Gisteren ben ik met mijn gezin een stukje gaan fietsen, onze dochter heeft het picknicken ontdekt dus we namen een picknickmand mee om onderweg even een broodje eten en onze dochter kon dan ook even lekker spelen. Het voelde als vakantie.

Maar wat ik daar zag en hoorde dat begreep ik echt niet!!

We hadden een mooi plekje gevonden en onze dochter was lekker aan het spelen in het zand, toen hoorde ik een moeder tegen haar dochter zeggen “Houd je buik even in want hij is zo dik op de foto”. Ik denk dat dit meisje een jaar of 4/5 was en zei kreeg dit te horen van haar moeder. En de eerste gedachte die ik had NEEE!!!! Dat kan echt niet, ik was bijna in staat om haar mijn visitekaartje alvast te geven, voor als haar dochter wat ouder is en ze geen zelfvertrouwen of geen zelfbeeld heeft.

Want hoe kun je dit zeggen tegen je dochter??? Welk beeld geef je haar NU al??

Zij denkt dat dit “NORMAAL” is. Maar is dit normaal?

Nee natuurlijk niet, terwijl je dit in de media wel heel vaak hoort. Meisjes, maakt niet uit hoe oud ze zijn, krijgen al vroeg mee dat ze moeten voldoen aan het perfecte plaatje. En dat perfecte plaatje komt overal terug in de media en zeker op sociaal media.
Waarom moeten wij onze dochters leren dat ze ‘te dik zijn’, of ‘dat ze er niet mooi uit zien’. We kunnen ze toch veel beter leren dat ze goed zijn zoals ze zijn??

Want juist dat; GOED ZIJN ZOALS JE BENT, is zo superbelangrijk! Want zo leren meisjes al jong dat ze er mogen zijn en dat het niet belangrijk is hoe je eruitziet. En dat je er juist GOED uitziet als je gelooft in jezelf en doet wat je leuk vindt. Omdat je dit dan JUIST uitstraalt!

Dit is iets wat ik in mijn praktijk vaak zie, meiden die hier binnenkomen en geen zelfvertrouwen hebben. Als ik ze dan de vraag stel waar ben jij goed is? Of wat zijn jouw kwaliteiten? Dat ze me dan heel voorzichtig aankijken en zachtjes iets zeggen of juist zeggen dat weet ik niet.

Ik werk dan ook ALTIJD in mijn praktijk aan het zelfvertrouwen, want als je lekker in je vel zit dan komt dat leren ook wel weer. Omdat ze dan gaan geloven in wat ze wel kunnen, waar ze wel goed in zijn en ze geloven in zichzelf! En juist dat geloven in zichzelf daar gebeuren dan de mooiste dingen mee, een kind gaat weer stralen, heeft weer plezier en vind het weer leuk om nieuwe dingen uit te proberen.

Dus laten wij als volwassenen er juist voor zorgen dat we de positieve punten van meisjes benoemen en dat we zeker NIET de negatieve punten benoemen. Want kinderen kunnen alleen maar meer gaan stralen als ze positief over zichzelf denken.

Wil je meer weten of een keertje sparren, weet dat ik altijd bereikbaar ben en dat een kennismakingsgesprek ALTIJD GRATIS is. Je kunt contact met me opnemen via het contactformulier of even bellen op 0625193973 en dan kijken we samen wat ik voor jullie kan betekenen.

Gelukspot

Even een momentje voor mijzelf, mijn man en dochter zijn naar het zwembad en ik duik even weg in mijn boek met een lekker kopje thee. En wat kom ik daar voor een leuke tip tegen, een gelukspot! En ik dacht dit is voor iedereen leuk om te doen, vooral omdat je de dag op een hele positieve manier afsluit!
.
Maar hoe werkt dat nu een gelukspot?
.
Je neemt een mooie glazen pot en een stapel gezellige gekleurde papiertjes. Deze papiertjes leg je naast de glazen pot.
Aan het einde van de dag, denk je even terug aan wat er allemaal is gebeurd. Meestal denk je vooral aan de dingen terug die niet goed zijn gegaan, of wat je ECHT NIET leuk vond. Maar nu is het juist de bedoeling dat je gaat kijken welke kleine geluksmomentjes zaten er in deze dag? Je kunt denken aan hele grote dingen, maar ook die kleine dingen waar je even echt gelukkig van werd kun je opschrijven.
Soms zijn het 4 geluk briefjes die je in de gelukspot kunt stoppen, maar het kan ook zijn dat het er maar 1 is. Het maakt niet uit, het is vooral belangrijk dat je naar de geluksmomentjes kijkt!
.
Vandaag stop ik in mijn gelukspot in ieder geval even een briefje, genoten van een kopje thee met een leuk boek! Benieuwd wat de rest van de dag gaat brengen.
.
Ga je aan de slag met een gelukspot? Ik zou het leuk vinden als je dit met mij wilt delen.
.
Geniet van deze zondag!

Voorlezen leuk of stom?

Vandaag starten de Nationale Voorleesdagen om zo het voorlezen te stimuleren aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen. Ik vind daarnaast dat het eigenlijk voor alle kinderen goed is om te worden voorgelezen, kinderen vinden het vaak ook leuk!

Als kinderen lezen ‘STOM’ vinden geef ik ouders vaak eerst de tip ga maar voorlezen, maak er een gezellig momentje van. Dit zorgt ervoor dat de band tussen jouw en je kind wordt versterkt maar ook ervaart je kind op dat moment dat lezen ook leuk kan zijn. Je kind hoeft even zelf niets, maar lees ondertussen wel mee in het boek wat jij voorleest. Wat je dan vaak ziet is dat ze later worden uitgedaagd om zelf ook een stukje (voor) te lezen.

Maar waar is voorlezen nog meer goed voor?
Het zorgt voor een betere taalontwikkeling, kinderen die worden voorgelezen hebben een betere woordenschat omdat ze al met veel meer woorden in aanraking komen tijdens het voorlezen. Moeilijke woorden kun je als ouder uitleggen, en doordat er veel gebruik wordt gemaakt van plaatjes, is het vaak ook beeldend voor een kind wat er gebeurd, maar door de plaatjes kun je je kind ook bij het verhaal betrekken.

Maak voorlezen vooral leuk!

Hier bij ons wordt er heel veel voorgelezen, onze dochter is gek op boekjes en vindt de bibliotheek een feestje. Ze mag altijd zelf haar boekjes kiezen en vaak zitten er ook boekjes bij die wel al eens gelezen hebben. Maar dat maakt niet uit, want zij kiest de boekjes zelf.
Zodra we dan thuis zijn, worden de boekjes meteen gepakt en voorgelezen. En het liefste meer dan 1 keer.

Wat ik nu vooral leuk vind om te zien, is dat ze later de boekjes aan haar knuffels of pop voorleest en dan op haar manier, het verhaal vertelt. Ze beleeft het hele verhaal opnieuw.

Het prentenboek dat tijdens deze week centraal staat is:
Moppereend
Dit prentenboek gaat over Moppereend die tijdens het verhaal van mopperig naar heel erg chagrijnig gaat. De andere dieren, die haar juist proberen op te vrolijken door te vragen of ze met hen wil meedoen, worden uiteindelijk allemaal aangestoken door het gechagrijn van eend. Ondertussen wordt het donderwolkje boven moppereend groter en groter tot het een ‘megantische’ zwarte wolk is geworden. En wat krijg je dan? De boel barst los: regen, dansende dieren in de plassen en een regenboog. Een mooie conclusie: hoe donker de wolken ook worden, ooit komt er een einde aan.

(Bron: www.nationalevoorleesdagen.nl)

Grote muur om je heen

‘Ik zit in de pauze op school aan een tafel, alleen, en zie alle andere kinderen uit mijn klas gezellig samen kletsen. Op zulke momenten zou ik graag willen verdwijnen en er even niet meer zijn, want ik zou er alles voor over hebben gehad om toen bij dat groepje kinderen te horen.’
.
Vaak heb ik mij afgevraagd wat er zo erg was dat kinderen niet met mij aan een tafel wilden zitten? Ik weet het niet, ik was een veel te lief meisje dat over zich heen liet lopen en niet voor zichzelf opkwam.
.
Nu kun je je vast wel voorstellen wat een grote deuk ik toen heb opgelopen. Hierdoor raakte ik het vertrouwen in mijzelf en andere compleet kwijt. Ik bouwde letterlijk een muur om mij heen, waar je niet gemakkelijk doorheen kon breken. En mijn zelfvertrouwen was totaal weg. Dit heeft echt een aantal jaren geduurd voordat ik in mezelf ging geloven en dat ik mijn eigen talenten en kwaliteiten ging zien.
.

Ik zie dit nog steeds gebeuren bij kinderen, kinderen die gepest worden, die een muurtje om zichzelf bouwen en waarbij het zelfvertrouwen weg is.
.
Als je bij mij in de praktijk komt is altijd het eerste waar ik aan werk de ‘veiligheid’. Je moet je op je gemak voelen bij mij, want ik ben van mening dat het anders niet gaat lukken. Dit is hetzelfde met leren, als je niet lekker in je vel zit dan lukt het leren ook niet.
Dat vind ik ook het mooie aan wat ik nu doe, ik kijk naar het kind, kijk wat zij nodig hebben en ze krijgen alle aandacht van mij en doen alleen maar leuke dingen. We werken aan het zelfvertrouwen, maar ook aan de leerproblemen zoals lezen of rekenen. Maar dit alles op het tempo van het kind, het kind bepaald wat we doen en hoe snel we iets doen. De eerste paar keer staan altijd in het teken van een vertrouwde en veilige omgeving te creëren.
Zodat het kind gaat ervaren dat het veel talenten en kwaliteiten heeft en dat het leren weer een feestje wordt.
.
Al na een paar keer zie ik een veel meer ontspannen kind dat veel meer op zijn gemak is en er veel meer zin in heeft. En dat ze ook gaan zien waar ze goed in zijn, en dat het leren weer leuk wordt.
Denk je nu deze werkwijze spreekt mij aan en zou goed bij mijn kind passen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met mij op via het contactformulier of 0625193973 dan plannen we een gratis kennismakingsgesprek. Zodat we samen kunnen kijken wat ik voor jullie kan betekenen.

Op een leuke manier in de kerstvakantie lezen

Veel kinderen krijgen van hun juf of meester te horen, wel blijven lezen in de vakantie. Ik heb voor de kerstvakantie, om het lezen leuk te houden, een leesbingo gemaakt.

Je kiest een kerstbal uit de kerstboom en je doet deze opdracht 10 minuten. Als je 10 minuten hebt gelezen mag je de kerstbal in kleuren.

Wie heeft thuis als eerste alle kerstballen gekleurd?

Veel leesplezier!

http://groeienopeigenkracht.nl/wp-content/uploads/2019/12/Kerstvakantie-leesbingo.pdf

‘Ik vind het leuk om jou een compliment te geven.’

Ik heb je deze maand meegenomen in het geven van complimenten. In mijn eerste blog vertelde ik iets over het zelfbeeld van je kind en hoe complimenten het zelfbeeld van je kind een positieve boost kunnen geven.
.
In de tweede blog beschreef ik waar je aan kunt denken bij het geven van complimenten en hoe je een goed compliment geeft. Zodat je je kind echt even ziet en zodat je kind kunt groeien in zijn eigen kracht.
.
In mijn derde blog beschreef ik welke soorten complimenten er en waar je naar kunt kijken bij het geven van complimenten.
.
Ik wil deze maand graag afsluiten met een aantal leuke tips om thuis aan de slag te gaan met complimenten. Want je zult merken als je met het hele gezin aan de slag gaat, dit ook een positieve boost geeft aan je gezin. Jullie nemen echt even de tijd voor elkaar om elkaar echt te zien.
.

  • Gezinslid van de week of van de dag
    Pak een glazen pot en stop daar alle namen van het gezin in, 1 keer per week trekt iedereen uit de glazen pot een naam (lootje). En voor diegene die op het briefje staat ben je die week extra aardig en lief. Aan het eind van de dag of week bespreek je hoe het was en of je kunt raden wie er wie had getrokken.
    .
  • Complimenten pot
    Maak samen met je gezin een complimenten pot, waarin je allemaal de complimenten verzamelt die er worden gegeven. Je kunt met zijn alle 1 pot nemen, schrijf dan wel op elk compliment die in de pot gaat de naam van diegene van wie het compliment is. Maar je kunt er ook voor kiezen om voor elk gezinslid een eigen pot neer te zetten.
    Eens in de maand kun je dan zo’n complimenten pot pakken en alle complimenten nog eens lezen of bekijken.
    .
  • Compliment aan het einde van de dag
    Als jullie met het gezin aan tafel zitten, is het leuk om jezelf een compliment te geven over de dag. Waar ben je trots op, wat ging er heel goed, wat vond je fijn ect. En geef jezelf daar een compliment over. Spreek deze hardop uit naar jezelf en de rest van het gezin en luister met aandacht naar de complimenten die de rest van de gezinsleden aan zichzelf geven.
    * Een variant hierop is, dat ieder gezinslid een compliment ontvangt van de andere gezinsleden. Bijvoorbeeld na het avond eten, blijft iedereen nog even zitten en geeft iedereen elkaar een compliment.
    * Nog een leuke variant hierop is om een compliment te geven aan diegene die rechts van jou zit. Als iedereen dan is geweest kun je dit nogmaals doen maar dan voor diegene die links van je zit.
    .
  • Hulpmiddel bij het geven van complimenten
    Als je als ouder graag wat meer wilt gaan letten op het positieve gedrag van je kind, en dit ook juist gaan benoemen door middel van complimenten is er een handig trucje. ’s Morgens doe je aan je linkerhand 4 elastiekjes/polsbandjes. Als je een compliment hebt gegeven verschuif je 1 elastiekje/polsbandje naar je rechterhand. Dit om jezelf te stimuleren om per dag minimaal 4 complimentjes te geven.
    .
  • Geef als ouder ook zelf het goede voorbeeld
    Geef je partner ook geregeld een compliment, dit zal ook zeker zichtbaar zijn voor je kind. Je kind leert op deze manier dat het geven en krijgen van complimenten belangrijk is en zal dit ook zelf meer gaan toepassen.
    .
    Ik wens jullie heel veel plezier met het geven en ontvangen van complimenten. Ik zou het leuk vinden als je hieronder laat weten hoe het gaat en of jullie ermee bezig zijn. Complimenten zorgen echt voor positief gedrag en een positief gevoel. Het zelfvertrouwen van je kind groeit en dit draagt bij aan een positiever zelfbeeld van je kind.
    .
    Vind je het leuk om hier meer over te weten, of denk je dat ik jullie misschien wel kan helpen. Neem dan gerust contact met mij op dan kunnen we samen kijken wat ik voor jullie kan betekenen.

Jij bent DOM! Ben je nu nog niet klaar?

Deze opmerking kreeg ik als meisje in groep 8 van een leerkracht tijdens de rekenles. De hele klas hoorde deze opmerking en op dat moment had ik willen verdwijnen zodat niemand mij meer zou zien.
.
Kun je nagaan, dit zei een leraar. Dat kun je je toch niet voorstellen? Ik nu ook niet meer, maar op dat moment geloofde ik hem. Want ik was ook nog niet klaar, vond rekenen heel lastig en was daardoor altijd de laatste. Maar zeg je dit dan terwijl de hele klas dit kan horen? NEE! Natuurlijk niet! Deze opmerking, en vooral het gevoel dat hij mij daarmee gaf, is me altijd blijven achtervolgen.
.
Helaas zie ik dit nu nog steeds gebeuren, misschien niet met de woorden jij bent dom. Maar wel dat de prestatiedruk heel hoog is. Kinderen moeten heel veel en het liefst ook nog naar het VWO. Elk kind wordt vergeleken met anderen. Dit hoor ik ook in gesprekken tussen ouders, mijn kind had een 10 voor zijn proefwerk of mijn kind sport al op het hoogste niveau
.
Is het dan niet goed genoeg als je een 6 haalt of niet op het hoogste niveau sport? Wat geven wij onze kinderen mee, als ze dit te horen krijgen? En wat doet dit aan het zelfvertrouwen van het kind? Het gaat twijfelen,zich meten aan anderen, maakt geen eigen keuzes en zit niet lekker in zijn vel.
.
Daarom vind ik het zo belangrijk dat een kind leert dat hij goed is zoals hij is. Het maakt niet uit of hij een 6 of een 10 haalt, als hij maar zijn best doet en dat hij het zelf doet op zijn eigen manier en eigen kunnen.
.
In mijn praktijk staat altijd het kind centraal, ouders komen wel vaak als eerste bij mij met een hulpvraag. Maar ik ga daarna altijd met het kind in gesprek om zo te ontdekken wat de hulpvraag van het kind is, en daar ga ik samen met hem aan werken. En dit doen we op een leuke, speelse, creatieve en vooral ontspannen manier, zodat het kind ook even niets moet en tot rust komt. En hij weer leert dat het ook leuk is om nieuwe dingen te ontdekken en dat het helemaal niet erg is als je ergens wat langer over doet.
.
Nieuwsgierig naar wat ik voor jullie zou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met me op en dan plannen we een gratis kennismakingsgesprek.

‘Ik vind het knap dat je het probeert ook als je het moeilijk vindt.’

Ik ben benieuwd of je al anders bent gaan kijken naar het geven van complimenten en of je al iets hebt aangepast aan je compliment. Ik zou het leuk vinden als je dit met mij wilt delen.
.
Uit ervaring weet ik dat het gemakkelijk is om complimenten te geven over iemand zijn kleding of uiterlijk. Vooral kinderen kunnen dit erg goed, ik had elke week het zonnetje van de week in mijn klas en daarbij gaven de kinderen elkaar complimenten. En de complimenten over mooi haar, mooie trui of broek die waren er genoeg. Ik probeerde ze te leren dat je ook complimenten kunt geven over iemands kwaliteiten en talenten of wat hij doet of kan, zoals ik vind dat jij een harde werker bent of ik vind het knap dat jij zo goed kunt voetballen. Juist deze complimenten laten merken dat je je kind echt hebt gezien en daardoor komt het compliment ook veel meer binnen.
.
Maar complimenten zijn er niet alleen voor het resultaat:
.
Ik weet nog zo goed die leerling in mijn klas die keihard had geoefend en gewerkt om voor zijn toets rekenen een voldoende te halen.
Nu was het helaas nog steeds geen voldoende, maar doordat hij zo hard gewerkt en geoefend had, was het compliment dat ik heb toen gaf voor zijn harde werken en doorzettingsvermogen veel meer waard dan dat cijfer. Hij groeide hier veel meer van, ondanks dat hij baalde dat het cijfer niet was wat hij had gehoopt.
Het is daarom zo belangrijk om niet alleen maar te kijken naar het resultaat, juist het proces ernaartoe is het waard om een compliment over te maken. Je kind zal zich dan veel meer gezien worden en zal ervaren dat zijn harde werken ook wordt gezien en niet alleen het resultaat. En dat juist het proces belangrijk is in plaats van het resultaat.
.
Kan je kind ook wel wat meer positieve feedback gebruiken om zo zijn zelfvertrouwen een positieve boost te geven. Neem dan gerust contact met mij op dan kijk ik wat ik voor jullie kan betekenen.
Maar misschien wil je eerst laagdrempelig kennismaken met mij en mijn praktijk? Op woensdag 27 november geef ik een “Ontdek je eigen kracht middag” speciaal voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar oud. Deze middag staat in het teken van de feestdagen en gaan we op een leuke, gezellige en creatieve manier met elkaar aan de slag.

Zelfvertrouwen is te koop?

Zo zit ik gisterenavond naar ladies night te kijken op NET 5 en daar wordt de uitspraak gedaan geluk en zelfvertrouwen kun je kopen. Dit snap ik ECHT NIET!
.
Het gaat over een nieuw programma dat vanaf volgende week bij NET 5 te zien is, over plastische chirurgie. Deze mevrouw is een grote naam in Amsterdam en zegt dat je zelfvertrouwen en geluk kunt kopen. Wat geven wij onze kinderen mee als we deze uitspraken doen.
.
Het is niet te koop! We moeten onze kinderen leren om blij te zijn met wie ze zijn, zonder dat je daarvoor je lichaam moet laten verbouwen. Want ben je daarna wel gelukkig en heb je daarna wel zelfvertrouwen? Ik denk het niet, maar je voldoet in de ogen van anderen aan het perfecte plaatje.
.
Maar bestaat het perfecte plaatje?
.
Nee! Iedereen is goed zoals hij is, en deze boodschap moeten we juist verkondigen. In mijn praktijk zie ik kinderen die weinig zelfvertrouwen hebben, en dan gaan we daar juist mee aan de slag. Door jezelf beter te leren kennen, je eigen kwaliteiten te gaan zien, welke talenten je hebt, waar jij goed in bent. Ik zet je weer in je eigen kracht, eigenlijk doen de kinderen dit zelf ik geef ze alleen tips en handvatten, maar uiteindelijk doen ze het helemaal zelf. En dit alles op een leuke, ontspannen manier waarbij we veel kletsen, knutselen, spelletjes spelen en bewegen.
.
Ik denk dat dit een veel betere manier is, dan door meteen in jezelf te laten snijden. Want ik denk dat geen mens daar gelukkig van wordt. Je wordt pas gelukkig als je lekker in je vel zit en gelooft in je eigen kracht. En als je dit uitstraalt, dan straal je zelfvertrouwen uit en ben je gelukkig met jezelf.
.
Wil je graag meer weten over wat ik doe, of heb je een kind dat wat meer zelfvertrouwen mag krijgen. Neem gerust contact met me op, dan kijk ik wat ik voor jullie kan betekenen.