Grote muur om je heen

‘Ik zit in de pauze op school aan een tafel, alleen, en zie alle andere kinderen uit mijn klas gezellig samen kletsen. Op zulke momenten zou ik graag willen verdwijnen en er even niet meer zijn, want ik zou er alles voor over hebben gehad om toen bij dat groepje kinderen te horen.’
.
Vaak heb ik mij afgevraagd wat er zo erg was dat kinderen niet met mij aan een tafel wilden zitten? Ik weet het niet, ik was een veel te lief meisje dat over zich heen liet lopen en niet voor zichzelf opkwam.
.
Nu kun je je vast wel voorstellen wat een grote deuk ik toen heb opgelopen. Hierdoor raakte ik het vertrouwen in mijzelf en andere compleet kwijt. Ik bouwde letterlijk een muur om mij heen, waar je niet gemakkelijk doorheen kon breken. En mijn zelfvertrouwen was totaal weg. Dit heeft echt een aantal jaren geduurd voordat ik in mezelf ging geloven en dat ik mijn eigen talenten en kwaliteiten ging zien.
.

Ik zie dit nog steeds gebeuren bij kinderen, kinderen die gepest worden, die een muurtje om zichzelf bouwen en waarbij het zelfvertrouwen weg is.
.
Als je bij mij in de praktijk komt is altijd het eerste waar ik aan werk de ‘veiligheid’. Je moet je op je gemak voelen bij mij, want ik ben van mening dat het anders niet gaat lukken. Dit is hetzelfde met leren, als je niet lekker in je vel zit dan lukt het leren ook niet.
Dat vind ik ook het mooie aan wat ik nu doe, ik kijk naar het kind, kijk wat zij nodig hebben en ze krijgen alle aandacht van mij en doen alleen maar leuke dingen. We werken aan het zelfvertrouwen, maar ook aan de leerproblemen zoals lezen of rekenen. Maar dit alles op het tempo van het kind, het kind bepaald wat we doen en hoe snel we iets doen. De eerste paar keer staan altijd in het teken van een vertrouwde en veilige omgeving te creëren.
Zodat het kind gaat ervaren dat het veel talenten en kwaliteiten heeft en dat het leren weer een feestje wordt.
.
Al na een paar keer zie ik een veel meer ontspannen kind dat veel meer op zijn gemak is en er veel meer zin in heeft. En dat ze ook gaan zien waar ze goed in zijn, en dat het leren weer leuk wordt.
Denk je nu deze werkwijze spreekt mij aan en zou goed bij mijn kind passen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met mij op via het contactformulier of 0625193973 dan plannen we een gratis kennismakingsgesprek. Zodat we samen kunnen kijken wat ik voor jullie kan betekenen.

Op een leuke manier in de kerstvakantie lezen

Veel kinderen krijgen van hun juf of meester te horen, wel blijven lezen in de vakantie. Ik heb voor de kerstvakantie, om het lezen leuk te houden, een leesbingo gemaakt.

Je kiest een kerstbal uit de kerstboom en je doet deze opdracht 10 minuten. Als je 10 minuten hebt gelezen mag je de kerstbal in kleuren.

Wie heeft thuis als eerste alle kerstballen gekleurd?

Veel leesplezier!

http://groeienopeigenkracht.nl/wp-content/uploads/2019/12/Kerstvakantie-leesbingo.pdf

‘Ik vind het leuk om jou een compliment te geven.’

Ik heb je deze maand meegenomen in het geven van complimenten. In mijn eerste blog vertelde ik iets over het zelfbeeld van je kind en hoe complimenten het zelfbeeld van je kind een positieve boost kunnen geven.
.
In de tweede blog beschreef ik waar je aan kunt denken bij het geven van complimenten en hoe je een goed compliment geeft. Zodat je je kind echt even ziet en zodat je kind kunt groeien in zijn eigen kracht.
.
In mijn derde blog beschreef ik welke soorten complimenten er en waar je naar kunt kijken bij het geven van complimenten.
.
Ik wil deze maand graag afsluiten met een aantal leuke tips om thuis aan de slag te gaan met complimenten. Want je zult merken als je met het hele gezin aan de slag gaat, dit ook een positieve boost geeft aan je gezin. Jullie nemen echt even de tijd voor elkaar om elkaar echt te zien.
.

  • Gezinslid van de week of van de dag
    Pak een glazen pot en stop daar alle namen van het gezin in, 1 keer per week trekt iedereen uit de glazen pot een naam (lootje). En voor diegene die op het briefje staat ben je die week extra aardig en lief. Aan het eind van de dag of week bespreek je hoe het was en of je kunt raden wie er wie had getrokken.
    .
  • Complimenten pot
    Maak samen met je gezin een complimenten pot, waarin je allemaal de complimenten verzamelt die er worden gegeven. Je kunt met zijn alle 1 pot nemen, schrijf dan wel op elk compliment die in de pot gaat de naam van diegene van wie het compliment is. Maar je kunt er ook voor kiezen om voor elk gezinslid een eigen pot neer te zetten.
    Eens in de maand kun je dan zo’n complimenten pot pakken en alle complimenten nog eens lezen of bekijken.
    .
  • Compliment aan het einde van de dag
    Als jullie met het gezin aan tafel zitten, is het leuk om jezelf een compliment te geven over de dag. Waar ben je trots op, wat ging er heel goed, wat vond je fijn ect. En geef jezelf daar een compliment over. Spreek deze hardop uit naar jezelf en de rest van het gezin en luister met aandacht naar de complimenten die de rest van de gezinsleden aan zichzelf geven.
    * Een variant hierop is, dat ieder gezinslid een compliment ontvangt van de andere gezinsleden. Bijvoorbeeld na het avond eten, blijft iedereen nog even zitten en geeft iedereen elkaar een compliment.
    * Nog een leuke variant hierop is om een compliment te geven aan diegene die rechts van jou zit. Als iedereen dan is geweest kun je dit nogmaals doen maar dan voor diegene die links van je zit.
    .
  • Hulpmiddel bij het geven van complimenten
    Als je als ouder graag wat meer wilt gaan letten op het positieve gedrag van je kind, en dit ook juist gaan benoemen door middel van complimenten is er een handig trucje. ’s Morgens doe je aan je linkerhand 4 elastiekjes/polsbandjes. Als je een compliment hebt gegeven verschuif je 1 elastiekje/polsbandje naar je rechterhand. Dit om jezelf te stimuleren om per dag minimaal 4 complimentjes te geven.
    .
  • Geef als ouder ook zelf het goede voorbeeld
    Geef je partner ook geregeld een compliment, dit zal ook zeker zichtbaar zijn voor je kind. Je kind leert op deze manier dat het geven en krijgen van complimenten belangrijk is en zal dit ook zelf meer gaan toepassen.
    .
    Ik wens jullie heel veel plezier met het geven en ontvangen van complimenten. Ik zou het leuk vinden als je hieronder laat weten hoe het gaat en of jullie ermee bezig zijn. Complimenten zorgen echt voor positief gedrag en een positief gevoel. Het zelfvertrouwen van je kind groeit en dit draagt bij aan een positiever zelfbeeld van je kind.
    .
    Vind je het leuk om hier meer over te weten, of denk je dat ik jullie misschien wel kan helpen. Neem dan gerust contact met mij op dan kunnen we samen kijken wat ik voor jullie kan betekenen.

Jij bent DOM! Ben je nu nog niet klaar?

Deze opmerking kreeg ik als meisje in groep 8 van een leerkracht tijdens de rekenles. De hele klas hoorde deze opmerking en op dat moment had ik willen verdwijnen zodat niemand mij meer zou zien.
.
Kun je nagaan, dit zei een leraar. Dat kun je je toch niet voorstellen? Ik nu ook niet meer, maar op dat moment geloofde ik hem. Want ik was ook nog niet klaar, vond rekenen heel lastig en was daardoor altijd de laatste. Maar zeg je dit dan terwijl de hele klas dit kan horen? NEE! Natuurlijk niet! Deze opmerking, en vooral het gevoel dat hij mij daarmee gaf, is me altijd blijven achtervolgen.
.
Helaas zie ik dit nu nog steeds gebeuren, misschien niet met de woorden jij bent dom. Maar wel dat de prestatiedruk heel hoog is. Kinderen moeten heel veel en het liefst ook nog naar het VWO. Elk kind wordt vergeleken met anderen. Dit hoor ik ook in gesprekken tussen ouders, mijn kind had een 10 voor zijn proefwerk of mijn kind sport al op het hoogste niveau
.
Is het dan niet goed genoeg als je een 6 haalt of niet op het hoogste niveau sport? Wat geven wij onze kinderen mee, als ze dit te horen krijgen? En wat doet dit aan het zelfvertrouwen van het kind? Het gaat twijfelen,zich meten aan anderen, maakt geen eigen keuzes en zit niet lekker in zijn vel.
.
Daarom vind ik het zo belangrijk dat een kind leert dat hij goed is zoals hij is. Het maakt niet uit of hij een 6 of een 10 haalt, als hij maar zijn best doet en dat hij het zelf doet op zijn eigen manier en eigen kunnen.
.
In mijn praktijk staat altijd het kind centraal, ouders komen wel vaak als eerste bij mij met een hulpvraag. Maar ik ga daarna altijd met het kind in gesprek om zo te ontdekken wat de hulpvraag van het kind is, en daar ga ik samen met hem aan werken. En dit doen we op een leuke, speelse, creatieve en vooral ontspannen manier, zodat het kind ook even niets moet en tot rust komt. En hij weer leert dat het ook leuk is om nieuwe dingen te ontdekken en dat het helemaal niet erg is als je ergens wat langer over doet.
.
Nieuwsgierig naar wat ik voor jullie zou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met me op en dan plannen we een gratis kennismakingsgesprek.

‘Ik vind het knap dat je het probeert ook als je het moeilijk vindt.’

Ik ben benieuwd of je al anders bent gaan kijken naar het geven van complimenten en of je al iets hebt aangepast aan je compliment. Ik zou het leuk vinden als je dit met mij wilt delen.
.
Uit ervaring weet ik dat het gemakkelijk is om complimenten te geven over iemand zijn kleding of uiterlijk. Vooral kinderen kunnen dit erg goed, ik had elke week het zonnetje van de week in mijn klas en daarbij gaven de kinderen elkaar complimenten. En de complimenten over mooi haar, mooie trui of broek die waren er genoeg. Ik probeerde ze te leren dat je ook complimenten kunt geven over iemands kwaliteiten en talenten of wat hij doet of kan, zoals ik vind dat jij een harde werker bent of ik vind het knap dat jij zo goed kunt voetballen. Juist deze complimenten laten merken dat je je kind echt hebt gezien en daardoor komt het compliment ook veel meer binnen.
.
Maar complimenten zijn er niet alleen voor het resultaat:
.
Ik weet nog zo goed die leerling in mijn klas die keihard had geoefend en gewerkt om voor zijn toets rekenen een voldoende te halen.
Nu was het helaas nog steeds geen voldoende, maar doordat hij zo hard gewerkt en geoefend had, was het compliment dat ik heb toen gaf voor zijn harde werken en doorzettingsvermogen veel meer waard dan dat cijfer. Hij groeide hier veel meer van, ondanks dat hij baalde dat het cijfer niet was wat hij had gehoopt.
Het is daarom zo belangrijk om niet alleen maar te kijken naar het resultaat, juist het proces ernaartoe is het waard om een compliment over te maken. Je kind zal zich dan veel meer gezien worden en zal ervaren dat zijn harde werken ook wordt gezien en niet alleen het resultaat. En dat juist het proces belangrijk is in plaats van het resultaat.
.
Kan je kind ook wel wat meer positieve feedback gebruiken om zo zijn zelfvertrouwen een positieve boost te geven. Neem dan gerust contact met mij op dan kijk ik wat ik voor jullie kan betekenen.
Maar misschien wil je eerst laagdrempelig kennismaken met mij en mijn praktijk? Op woensdag 27 november geef ik een “Ontdek je eigen kracht middag” speciaal voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar oud. Deze middag staat in het teken van de feestdagen en gaan we op een leuke, gezellige en creatieve manier met elkaar aan de slag.

Zelfvertrouwen is te koop?

Zo zit ik gisterenavond naar ladies night te kijken op NET 5 en daar wordt de uitspraak gedaan geluk en zelfvertrouwen kun je kopen. Dit snap ik ECHT NIET!
.
Het gaat over een nieuw programma dat vanaf volgende week bij NET 5 te zien is, over plastische chirurgie. Deze mevrouw is een grote naam in Amsterdam en zegt dat je zelfvertrouwen en geluk kunt kopen. Wat geven wij onze kinderen mee als we deze uitspraken doen.
.
Het is niet te koop! We moeten onze kinderen leren om blij te zijn met wie ze zijn, zonder dat je daarvoor je lichaam moet laten verbouwen. Want ben je daarna wel gelukkig en heb je daarna wel zelfvertrouwen? Ik denk het niet, maar je voldoet in de ogen van anderen aan het perfecte plaatje.
.
Maar bestaat het perfecte plaatje?
.
Nee! Iedereen is goed zoals hij is, en deze boodschap moeten we juist verkondigen. In mijn praktijk zie ik kinderen die weinig zelfvertrouwen hebben, en dan gaan we daar juist mee aan de slag. Door jezelf beter te leren kennen, je eigen kwaliteiten te gaan zien, welke talenten je hebt, waar jij goed in bent. Ik zet je weer in je eigen kracht, eigenlijk doen de kinderen dit zelf ik geef ze alleen tips en handvatten, maar uiteindelijk doen ze het helemaal zelf. En dit alles op een leuke, ontspannen manier waarbij we veel kletsen, knutselen, spelletjes spelen en bewegen.
.
Ik denk dat dit een veel betere manier is, dan door meteen in jezelf te laten snijden. Want ik denk dat geen mens daar gelukkig van wordt. Je wordt pas gelukkig als je lekker in je vel zit en gelooft in je eigen kracht. En als je dit uitstraalt, dan straal je zelfvertrouwen uit en ben je gelukkig met jezelf.
.
Wil je graag meer weten over wat ik doe, of heb je een kind dat wat meer zelfvertrouwen mag krijgen. Neem gerust contact met me op, dan kijk ik wat ik voor jullie kan betekenen.

‘Ik vind dat je zelfvertrouwen uitstraalt’

Complimenten geven, ik vind dat lastig. Want hoe mooi is het als je een compliment geeft dat echt bij je kind binnen komt. Waardoor je kind gaat stralen en groeit in zijn zelfvertrouwen.
.
Ik ga je een aantal tips geven om van die mooie complimenten te gaan geven aan je kind, waardoor je kind gaat stralen en zijn zelfvertrouwen groeit. Nu denk je vast als je ze leest, maar dat is toch logisch, ja natuurlijk. Maar hoe vanzelfsprekend iets ook kan zijn, soms is het fijn om het toch nog even te horen. En ook zijn het die kleine dingen die een compliment net wat krachtiger maken!
.
Tip 1: De belangrijkste tip die ik je ga geven is, geef het compliment oprecht vanuit jezelf! Wat jij als ouder zo fijn of goed vindt aan jou kind. Je kind voelt het als jij het echt meent en dit laat je kind meer groeien in zijn zelfvertrouwen.
Tip 2: Geef een compliment met aandacht, heb echt even tijd voor je kind en wat hij doet wat jij zo waardeert. Geef het niet even snel tussendoor, maar zorg dat je kind jou hoort en ziet want dan weet je als ouders dat het compliment aankomt.
Tip 3: Geef een compliment vanuit de IK vorm. Als je je kind een compliment wilt gaan geven, start je compliment dan met, ik vind…. En daarachter de bewonderende woorden zoals leuk, knap, goed, fijn.
Tip 4: Nu heb je al een mooie start gemaakt met het geven van een compliment, hierachter ga je benoemen welk gedrag het is dat je zo waardeert bij je kind. Je kunt dan denken aan, ik vind het knap dat je zelf je veters kunt strikken.
Tip 5: Geef een zo duidelijk en specifiek mogelijk compliment aan je kind, zodat het voor je kind duidelijk is waarom en waarover hij het compliment krijgt. Je kunt eventueel ook nog een voorbeeld geven om het nog duidelijker te maken. Zeg niet alleen ik vind je een topper, maar waarom is je kind een topper? Juist dat laatste stukje geeft aan dat je je kind echt gezien hebt.
.
Denk je nu na het lezen van dit stuk, mijn kind kan wel een positieve boost krijgen voor zijn zelfvertrouwen neem dan gerust contact met mij op dan kijk ik wat ik voor jullie kan betekenen.
.
Ik ben benieuwd of er thuis al gewerkt wordt aan het geven van complimenten. En zou het leuk vinden als je het met mij wilt delen.

‘Ik vind het knap dat je op jezelf vertrouwt.’

Een mooi compliment, ook ik vind het fijn om deze te krijgen. Maar waarom is het nu zo fijn om een compliment te krijgen? Een compliment geeft een positieve boost aan hoe je over jezelf denkt.
.
Maar dat zelfbeeld, hoe je over jezelf denkt, is een lastig ding. Ook ik merk dat het makkelijker is om de negatieve kanten van mezelf te benoemen. Maar juist als iemand anders mij dan een compliment geeft, merk ik toch even een positieve boost, waardoor ik toch anders naar mezelf ga kijken.
.
Hoe ontstaat nu dat zelfbeeld, dat vooral als kinderen in de puberteit komen een grote rol gaat spelen in hun leven.
Als je kind wordt geboren dan begint het met het zelfbesef, je baby leert en ontdekt dat hij een onderdeel is van de omgeving, en natuurlijk heel belangrijk dat hij zelf iemand is. Deze fase van het zelfbesef gaat vloeiend over naar het zelfbewust zijn, je dreumes/ peuter wordt zich bewust van zijn eigen ik en laat dit ook goed merken. Ze willen alles zelf doen en zeggen op bijna alles NEE. Ze ontdekken de wereld om zich heen.
.
De fase die hierop volgt is de fase van de zelfkennis, en deze fase duurt lang en hier gebeurt ook heel veel. Je kind gaat naar school, leert wie hij is, hoe hij eruitziet, wat anderen van hem vinden en er wordt van alles tegen je kind gezegd. Alles wat hier gebeurt zowel negatief als positief heeft invloed hoe je kind naar zichzelf kijkt, wat zijn gedachten zijn en welke gevoelens hierbij komen kijken. En dit is het beeld dat je kind van zichzelf heeft, het zelfbeeld.
.
Je kunt je als ouder vast voorstellen dat dit een lastige fase is voor je kind, maar ook voor jou als ouder want hoe ga je hiermee om? Iets wat fijn is, in deze fase, is het geven van complimenten, hier krijgt je kind een positieve boost van. Want denk maar eens terug aan de fase dat je kind voor de eerste keer ging rollen, zijn eerste stapjes zette of voor het eerst mama zei, hier reageerde je heel positief en gaf je vast een compliment waardoor je kind het bleef proberen. En stel je nu eens voor wat er was gebeurd als je op zo’n moment niets zegt of er geen aandacht aan besteed of juist iets negatiefs zegt, dan wordt je kind onzeker en zal hij veel minder snel verder gaan met stapjes zetten.
.
Juist doordat je positieve aandacht geeft, door bijvoorbeeld een compliment over wat hij doet. Daar groeit je kind van en zorgt ervoor dat hij het weer gaat proberen of laten zien. Doordat jij hem op dat moment echt ziet, en hem dat ook laat merken, dat geeft hem een goed gevoel.
.
Wil je weten hoe je als ouder nu een goed compliment geeft, een die echt bij je kind binnen komt? Lees dan volgende week mijn nieuwe blog, want hier geef ik uitleg en tips waar je aan kunt denken bij het geven van de juiste complimenten.

Zien of echt zien

Ik zal het nooit vergeten. Ik moest bij de juffrouw komen om te babbelen over wat er aan de hand is met mij in de klas. Maar nog voordat het gesprek goed en wel op gang was, begon zij werkjes na te kijken.

.

Op dat moment voelde ik mij heel verdrietig worden, zag de juffrouw dan niet wat er aan de hand was? Ben ik dan niet belangrijk genoeg om een gesprekje mee aan te gaan? Vanaf dat moment zakte mijn zelfvertrouwen alleen maar verder weg, ik veranderde van vrolijk en enthousiast naar teruggetrokken, niets meer durven zeggen en ik voelde mij niet gezien.

.

Zo leerde ik dus al jong hoe belangrijk het is om ECHT gezien te worden. En vooral hoe vernietigend het is voor je zelfvertrouwen als je niet wordt gezien.

.

En eerlijk is eerlijk hoe makkelijk gebeurt dit. Ga maar voor jezelf na als ouder. Die momenten waarop je eigenlijk met je gedachten ergens anders bent als je een gesprekje voert met je kind. Omdat je te veel ballen in de lucht hebt te houden. Of omdat het eigenlijk even niet goed uitkomt maar dit niet aangeeft, waardoor je het gesprekje toch met je kind aangaat.

.

Maar dit kan anders, zo is het al een eerste stap om elke dag even een kort moment met je kind te plannen waarop jullie bijvoorbeeld als gezin, maar dit kan ook heel goed 1 op 1, even echt tijd te nemen voor elkaar. Bij ons gebeurd dit tijdens het avond eten aan tafel. De telefoons gaan even weg en worden niet beantwoord, echt even tijd voor elkaar. Op zulke momenten mag er van alles en wordt er echt naar elkaar geluisterd. Zo kan het gaan over alle dingen die gebeurd zijn maar het kan ook een moment zijn om juist een goed gesprek te voeren.

.

Wat een leuk spel is om met elkaar te spelen is ‘de knuffel afpakken’.

  • Ga tegenover elkaar staan met elk een handpop op de hand.
  • Nu probeer je de handpop van de ander af te pakken maar kijk uit dat jouw eigen handpop niet wordt afgepakt.

Bij dit spel moet je de ander echt zien, en goed opletten wat de volgende stap gaat zijn daarbij leert je kind dat hij er mag zijn.


Veel plezier bij het elkaar echt zien!

Woezel en pip

Ik heb een dochtertje van 2 jaar oud en zij is een enorme fan van Woezel en Pip, het liefst leest ze de hele dag de boekjes en luistert ze naar de liedjes en verhaaltjes uit de tovertuin. Nu zijn er een paar favorieten van haar en die kan ze al op haar manier een beetje meezingen, superleuk om te zien dat zij ergens nog vol voor gaat zonder na te denken wat andere mensen ervan zouden denken.

.

Het liedje “Ik voel me fijn van Dinand Woesthoff”, dat vind ik zelf een heel mooi liedje, hieronder heb ik een paar regels van het liedje neergezet om te lezen. Maar het is nog mooier als je het een keertje luistert op bijvoorbeeld spotify.

.

Oh ik voel me fijn

Zou geen ander willen zijn

Oh ik voel me fijn van binnen

Elke dag maakt mij zo blij

En ik zou wel willen gillen

Ik heb alle dagen pret

Zou het nooit meer anders willen

Maar dat heb ik al gezegd
Bron: Woezel en pip

.

De boodschap die ik hierin hoor, daar ben ik blij mee. Je bent goed zoals je bent en je moet je niet anders voordoen dan je bent. Ik denk dat het op de leeftijd van mijn dochter 2 jaar, het zo ook nog voelt. Ik voel me goed of ik voel niet goed, maar ik bepaal zelf hoe ik mij voel. Wel in de veilige omgeving van papa en mama, waar ik mag zijn wie ik ben.
Ik kijk naar mijn dochter als zij weer eens helemaal in haar dansje opgaat, hoe mooi en puur dat eruit ziet. Het zou zo veel mooier zijn als we allemaal iets meer kind zouden blijven. Dat iedereen nog zo onbevangen kan genieten van het leven, dat alles nog te ontdekken valt en alles staat nog open.

.

Vaak verandert dit als kinderen naar de basisschool gaan, want daar krijgen ze ineens te maken met regels, andere kinderen, andere gewoontes, oudere kinderen en meningen van anderen. En vooral die mening van anderen heeft een ‘steeds’ grotere uitwerking op het gedrag van kinderen. Misschien moet ik me dan maar als een clowntje gaan gedragen in de klas, zodat kinderen om mij gaan lachen, ondanks dat ik daarmee de leerkracht en mijn ouder boos maak omdat zij geen grip meer hierop hebben. Of kinderen worden juist heel stil en teruggetrokken en willen juist niet meer opvallen om zo te verbloemen hoe de resultaten zijn of hoe ze zich voelen.

.

Als ik dan mijn dochter zie, die danst en zingt op haar liedjes van woezel en pip, dan hoop ik zo dat zij zo vrolijk en onbevangen blijft zoals zij nu is. Helaas heb ik daar geen grip op, ik kan haar alleen laten voelen dat het goed is zoals het is. Dat zij goed is zoals zij is. En dat ze vooral lekker zichzelf moet blijven, hoe anderen daar ook over denken. Ik kan haar alleen maar tips en tools geven hoe ze met de mening van andere moet omgaan of hoe zij zich daar niet door moet laten lijden.
En dan hoop ik dat zij zich als zij volwassene het liedje van woezel en pip herinnert en dat zij ergens nog zo vol voor gaat.