BAKKEN EN COACHING…BIJNA HETZELFDE

Als je weleens een kookboek voor bakken open hebt geslagen dan weet je dat er heel veel verschillende soorten taarten en koekjes zijn. En deze hebben allemaal een ander deeg of een andere manier van bereiden. Dit loopt uiteen van makkelijk (met weinig verschillende ingrediënten) tot heel moeilijk (met veel verschillende ingrediënten en/of handelingen).
.
Maar ze hebben ook allemaal iets gemeen…ze hebben allemaal een stappenplan en dat begint altijd met het afwegen van de ingrediënten en het voorverwarmen van de oven.
.
Voordat ik begin met bakken lees ik altijd eerst het hele recept helemaal door voordat ik aan de slag ga, daarna zet ik alles klaar en dan ga ik aan de slag. En tijdens het proces, zie ik of er misschien iets meer bloem of juist vocht nodig is om er een mooi en soepel deeg van te maken.
.
Eigenlijk gaat dat bij mij in de praktijk net zo…NET ZO?? Kun je misschien denken, meiden zijn toch geen taarten? NEE dat zijn ze niet maar elk meisje dat bij mij in de praktijk komt is anders en vraagt een andere benadering. Soms komen ze binnen, beginnen ze te kletsen en stoppen ze pas als ze weer naar huis gaan, maar het kan ook zo maar zijn dat het juist even duurt voordat ze gaan kletsen en dan beginnen we lekker met iets anders om eerst even te wennen aan waar je bent. Daarom is de ontdek je eigen BAKkracht zo leuk, want daar hoef je niet meteen van alles te vertellen maar gaan we juist aan de slag.
.
Ik kan me zo voorstellen dat je dit thuis ook herkent, soms komt je dochter druk pratend uit school en de andere dag kan ze zomaar als een stil muisje naar huis lopen. Het kan dan zomaar heel fijn zijn om even niet te praten en niet te hoeven vertellen wat er allemaal op school gebeurd is.
.
Maar het kan dan voor jouw als moeder wel lastig zijn, juist omdat je denkt dat er iets is met haar of dat ze ergens mee zit.
.
De volgende opdracht kan dan fijn zijn, ik gebruik hem in mijn praktijk ook geregeld vooral omdat het dan lijkt alsof het niet over hen gaat. Je vraagt naar het weerbericht in plaats van dat je vraagt hoe ze zich voelen. Je kunt dan denken aan zonnig (blij/vrolijk), regen (verdriet), onweer of storm (boos) enz., maak samen eens een lijstje met weertypes en wat deze dan zouden kunnen betekenen.
.
Nu moet je dit natuurlijk niet meteen doen als ze uit school komt, maar ga eens met haar in gesprek op een moment dat jullie een spelletje aan het doen zijn en stel haar eens de vraag als ze een weerbericht over zichzelf zou moeten geven wat zou ze dan vertellen? Ik weet zeker dat er op deze manier een mooi gesprek ontstaat! En als jullie dit dan een paar keer hebben gedaan, dan kun je het natuurlijk wel gebruiken als je dochter thuiskomt uit school, zodat ze niet meteen alles hoeft te vertellen maar wel even kan aangeven hoe ze zich voelt. Zodat jij als moeder weet dat je het even mag laten rusten en op een later tijdstip op terug kan komen.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Facebook
Instagram